|

Nejčastější dotazy o saxofonu (FAQ)

Nástroj

Jaký si mám pro začátek pořídit nástroj?

Ideálním nástrojem je YAMAHA YAS 280. Nástroj má nejlepší poměr cena/užitné vlastnosti na trhu a pokud neplánuješ stát se profesionálním saxofonistou, tak ti s běžnou údržbou vydrží celý hudebně aktívní život. Kdyby ses rozhodl, že saxofon není pro tebe, vždy nástroj snadno prodáš bez velké ztráty.

Proč si nemám pořizovat levný saxofon, když je jich na internetu tolik?

Levné nástroje trpí nízkou kvalitou zpracování – po čase z nástroje začnou odpadávat různé části, intonace bývá špatná, zvuk je mdlý, mechanika je měkká a hlučná. Mezi tím množstvím se najdou výjimky, které potvrzují pravidlo.

Musím si koupit nový saxofon nebo může být i starší?

Určitě lze pořídit starší nástroj, má to však svá úskalí. Vice si o tom přečti v článku „Výběr nástroje“.

Proč se saxofon řadí mezí dřevěné nástroje?

Saxofon se mezi dřevěné nástroje řadí ze dvou důvodů:
1) Zvuk saxofonu vzniká pomocí dřevěného plátku.
2) Konstrukce nástroje, tedy trubice s otvory pro intonaci je stejná jako u ostatních dřevěných nástrojů jako je klarinet, hoboj fagot atd., na rozdíl od žesťových (plechových) nástrojů, kde se intonace ovládá odlišným způsobem.

Proč je na saxofonu tolik klapek?

Saxofon má rozsah téměř tři oktávy, přesněji řečeno celkem 33 tónů. Aby je všechny zahrál, je v něm 23 otvorů a každý otvor potřebuje svou klapku.

Jak vzniká zvuk na saxofonu?

Zvuk na saxofonu vzniká vibrací (rychlým kmitáním) špičky plátku.

Podle čeho nebo koho se jmenuje saxofon?

Saxofon dostal jméno podle svého konstruktéra Adolfa Saxe.

Proč jsou saxofony tak drahé?

Saxofony se i dnes stále vyrábí ručně. Od neopracovaného materiálu až po kvalitně zpracovaný hudební nástroj je potřeba spousta hodin práce velmi zručných lidí. V ceně nástroje tak není pouze samotný čas strávený výrobou, ale také studium mistrů nástrojářů.

Jaký je rozdíl mezi levným a drahým saxofonem?

Levné nástroje jsou vyrobeny z méně kvalitních materiálů a jejich kvalita zpracování je nižší, což se projeví nejen na celkovém vyznění nástroje, ale také na pocitu ze hry, která je pro zkušené hudebníky stejně důležitá. Aby nástroj dosahoval vysokých kvalit, musí na něm pracovat ti nejlepší mistři nástrojáři.

Když si koupím starší saxofon, budu k němu potřebovat ještě něco?

Ke hře na saxofon potřebuješ kromě samotného nástroje také hubičku, ligaturu, popruh a plátky. Pokud něco z toho chybí, je potřeba si to k nástroji dokoupit. Podívej se na článek „Potřeby k výuce„.

Když si koupím nový saxofon, budu k němu potřebovat ještě něco?

Obvykle je potřeba dokoupit pouze vhodné plátky.

Když si pořídím drahý – kvalitní saxofon, pomůže mi to při hraní?

Kvalitní saxofon nemusí být drahý. YAMAHA YAS 280 stojí okolo 25 000,- Kč, což není zrovna málo peněz, ale profesionální saxofonisté mívají nástroje násobně dražší. Na kvalitu hry má největší vliv počet nacvičených hodin, nikoliv cena nástroje.

Z čeho se vyrábí saxofon?

Saxofon se nejčastěji vyrábí z mosazi.

Proč jsou saxofony různě velké?

Různě velké nástroje pokryjí větší zvukový rozsah, tzn. že saxofonovým zvukem můžou znít spodní hluboké i horní vysoké tóny. Navíc s velikostí nástroje se mění i jeho barva. Podle zvuku poznáš, jestli hraje alt, tenor, sopran nebo baryton i když hrají ve stejné poloze a tím se rozšiřuje barevná paleta zvukových možností. Jinak bude znít kvarteto alt saxofonů a jinak bude znít kvarteto sopran, alt, tenor, baryton.

Co znamená generální oprava saxofonu?

Při generální opravě se saxofon kompletně rozebere a vymění se na něm části, které podléhají opotřebení jako jsou polštářky, korkové nebo plstěné dorazy a slabá perka. Vyrovnají se případné promáčkliny a mechanika se při kompletaci správně seřídí.

Když se saxofon pokazí, dá se opravit?

Ano. Pokud je na nástroji něco špatně, je potřeba navštívit servis saxofonů.

Saxofon mi přestal hrát a nevím proč. Co s tím můžu udělat?

Je v pořádku plátek? Je plátek dobře připevněn? Není v esu nebo v těle nástroje nějaký předmět? (Např. zapomenutý vytěrák?) Není eso příliš vytočeno do strany? Není pod nějakou klapkou nějaký předmět? (Např. zapomenutý papírek pro vysušení polštářku?) Dosedají dobře polštářky, všechny klapky se otvírají/zavírají jak mají? Obvyklou závadou bývá ohnutá přefukovací klapka na esu. Zkus proto při hraní tónů na levé ruce, pravou rukou přitlačit na klapku. Pokud se tóny začnou ozývat tak jak mají, tak je problém nalezen. Pak stačí vytáhnout eso z těla, strčit palec pod spodek klapky v místě čepu (část, kterou zasunuješ do těla) a mírným tlakem přimáčknout klapku tak, jako bychom chtěli zavřít přefukovací dírku. Mezí kolíčkem na těle zvedajícím klapku na esu by měla být malinká vůle. Další obvyklou závadou je uvolněný šroubek na mechanice. Vizuálně tedy zkontroluj zda jsou všechny šroubky dotažené. Hlavička žádného šroubku by neměla vyčuhovat. Pokud jsi vše důkladně zkontroloval a přesto si možnou příčinu nenašel, bude potřeba navštívit servis.

Přestala se mi vracet nebo zvedat klapka, co se s ní stalo?

Klapka může být pouze přilepená (nejčastěji to bývá na gis a cis1), nebo vyskočilo perko. V horším případě perko prasklo. Vyskočené perko lze snadno vrátit tam kam patří. Prasklé perko bude potřeba vyměnit, což obvykle znamená návštěvu servisu.

Nehrají mi některé tóny, nevím proč.

Zřejmě správně nedosedá nějaká klapka nebo polštářek špatně těsní. Bude potřeba návštěva servisu.

Potřebuje saxofon hodně vzduchu, udýchám jej?

Pokud máš obě zdravé plíce tak se nemusíš obávat, že bys jej neudýchal. Dobrý nátisk zajistí, že zase tak moc vzduchu nebudeš potřebovat a správná dechová technika a dechová cvičení ti pomůžou s výdrží i tvořením tónu.

Učitel

Potřebuji učitele nebo se zvládnu naučit hrát na saxofon sám?

Hrát na jakýkoliv hudební nástroj je dosti komplexní činnost, kde je potřeba přinejmenším v začátcích získat spoustu správných návyků. U saxofonu je to držení těla a nástroje, dýchání, posazení nátisku, správně usazené a uvolněné prsty. Pak jsou zde různé technické záludnosti a mimo to ti zkušený učitel poradí, jak řešit problémy, na které pravděpodobně narazíš. Můžeš se naučit hrát na saxofon sám, ale dobrý učitel ti to výrazně usnadní.

Na internetu je přeci spousta zdrojů, tak se přece můžu naučit hrát z internetu, ne?

Na internetu je spousta skvělých zdrojů, ale už jen velmi málo těch, které tě povedou krok za krokem. Jsou obvykle placené a navíc v cizím jazyce. Angličtina dnes často není problém, ale kdo nezná ty hudební výrazy, tak bude poněkud zmaten. Navíc zde chybí okamžitá zpětná vazba.

Kamarád/příbuzný/známý kdysi hrál na saxofon. Mohl by mi půjčit nástroj, učebnici a i radit co mám dělat. Mám se na něj obrátit?

To příliš nedoporučuji. U nástroje záleží v jakém je stavu, dlouhé uskladnění pro něj není ideální. Učebnice, nebo-li škola hry na saxofon také prochází svým vývojem a i když jsou základy stále stejné, přístup k výuce se dost odlišuje od minulosti. Doporučuji prostudovat článek Doporučené saxofonové školy pro začátečníky. A k poslednímu bodu – chceš si nechat radit od někoho, kdo učí každý den, kromě toho, že nástroj vystudoval na střední odborné nebo vysoké škole, navštěvuje školení, vychoval už řadu saxofonistů a aktivně se nástroji věnuje nebo od někoho kdo naposled nástroj v ruce držel před X lety, natož aby někomu dokázal předat své zkušenosti?

Od kolika let se můžu učit hrát na saxofon?

Pokud máš druhé přední zuby, tak už se můžeš na saxofon učit. Kdyby pro tebe byl příliš velký alt saxofon, tak to můžeš zkusit se zahnutým sopran saxofonem.

Kde najdu učitele na saxofon?

Nejjednodušší cesta je zajít do Základní umělecké školy poblíž tvého bydliště nebo se podívej na stránky hudebka.cz nebo muzikanti.pro

Cvičení

Potřebuji znát noty, když se chci učit hrát? Spousta saxofonistů hraje přece bez not.

Umět noty jako muzikant je stejně důležité jako umět číst v běžném životě. To, že muzikanti hrají bez not, ještě neznamená, že noty neumí a necvičí z nich.

Musím se naučit nejprve noty a teprve pak se můžu učit hrát?

Ne, noty se můžeš učit průběžně s tím, jak se budeš postupně seznamovat s nástrojem.

Jakou si mám pořídit učebnici/školu na saxofon?

Informace najdeš v článku Doporučené saxofonové školy pro začátečníky

Je těžké naučit se hrát na saxofon?

Pro někoho to může být snadné, pro jiného obtížné. Každý k tomu má jiné předpoklady, ale ve výsledku je nejdůležitější počet nacvičených hodin. Učit se hrát na jakýkoliv nástroj, saxofon nevyjímaje není snadné. Vyžaduje to trpělivost, systematickou a pravidelnou práci, čas a chuť zdolávat obtíže.

Musím si kupovat nějaké noty, nestačí mi ty z internetu?

Nestačí. Pokud začínáš, potřebuješ se nejprve postupně seznámit nejen se čtením not, ale také s nástrojem a k tomu je nejlepší přistupovat metodicky. K tomu jsou určeny různé školy hry na saxofon. Navíc noty zdarma z internetu velmi často mívají poněkud pochybnou kvalitu.

Cvičím v paneláku a sousedům to vadí, dá se saxofon nějak ztišit?

Nedá. Na internetu jsou sice různá udělátka, která to slibují, ale je to za cenu přílišných kompromisů a více, či méně narušují odezvu nástroje, což pro cvičení není vhodné. (Nástroj se bude chovat jinak, než za běžných podmínek.) Doporučuji nějakým způsobem se sousedy domluvit, ať sami navrhnou, kdy by bylo cvičení možné. Další možností je vhodná akustická úprava prostoru pro cvičení. Jinak bude znít poloprázdná místnost bez koberce, s minimem nábytku a s holými stěnami a jinak hlučný nástroj bude v místnosti s kobercem, gaučem nebo sedačkou, s různě členitým nábytkem s velkou knihovnou a s plnou (nejlépe) otevřenou šatní skříní. Existují i specializované produkty pro úpravu akustiky místností. Další možnost je chodit cvičit někam, kde to nebude vadit.

Jak dlouho trvá, než se naučím hrát na saxofon?

Celý život. 😉 Je to spíše cesta, chvíli to půjde snadno jako po rovince, někdy to bude pěkný stoupák po kamenité cestě, kterou si ale můžeš užívat s každým krokem, když se na to správně vnitřně naladíš. Ale jednoduché melodie zvládneš zahrát už po pár týdnech pravidelného cvičení.

Saxofon se mi líbí a rád bych se na něj naučil(a) hrát, ale nevím, jestli mě to bude bavit.

Dokud to nezkusíš, tak to nezjistíš a ani žádná rada nepomůže. Mít však nějaká očekávání je první krok k tomu, abychom si sami vytvořili k něčemu odpor, pokud naše očekávání splněna nebudou.

Na saxofon už nějakou dobu hraji, ale nějak mě to přestalo bavit. Mám toho nechat nebo se nějak přinutit u toho zůstat.

To je zcela obvyklé. Člověk si zpočátku užívá, jak se v hraní zdokonaluje, jaké dělá pokroky, jak se mu to daří, jak objevuje stále něco nového, ale pak se to vše najednou vytratí, z cvičení se stává pouze jednotvárná rutina, nějak na to není ani čas ani chuť, máš pocit, že žádné pokroky neděláš nebo že to hraní je dokonce horší, než bylo. Nejhorší je, když začneme cvičit pod stresem nebo nás stresuje i necvičení: „Do prčic, dneska jsem na to zase ani nešáhnul, to moje hraní zase bude teda vypadat!“
Jak tak píšu odpověď na tuto otázku, uvědomuji si, že na toto téma bude potřeba napsat minimálně nějaký samostatný článek a na ten pak následně v odpovědi odkázat, neboť mě nenapadá, jak to v několika málo větách shrnout. 😊

Jak často a jak dlouho bych měl cvičit?

5 minut, každý den.

Dlouho jsem přemýšlel, jestli zde jako odpověď nechat pouze tuto jednoduchou a jednoznačnou větu. Ale naše mysl by měla problém s jejím přijetím, proto je potřeba si to vysvětlit. Asi nikdo nebude pochybovat o tom, že je dobré cvičit každý den, ale opravdu stačí jen 5 minut?! Ano stačí! Pokud totiž budeš přesvědčen, že stačí cvičit 5 minut, pak pro tebe bude snadnější si najít těch 5 minut denně, než když si budeš myslet, že potřebuješ cvičit mnohem déle, kdy si řekneš, že na to nemáš dost času nebo že se ti nechce věnovat cvičení tolik času, a tak raději nebudeš cvičit vůbec. Ve skutečnosti budeš obvykle cvičit déle, než 5 minut, protože nejtěžší je vždy začít. A pak budeš mít větší radost, že jsi cvičil déle a pokud budeš cvičit opravdu jen těch 5 minut, tak budeš mít radost, že jsi si těch 5 minut splnil.

Hubička, plátek, ligatura

Jakou hubičku si mám pořídit?

Jestli jsi začátečník, tak Yamahu 4C (případně 5C). Je to hubička do tisícikoruny, velmi univerzální a se snadným ozvem. Pokud už si pokročilý a díváš se po nějaké hubičce pro pokročilejší, tak si přečti článek Hubička, především část výběr hubičky. Nicméně univerzální radu nečekej.

Jak poznám, že potřebuji přejít na jinou hubičku?

Pokud pravidelně cvičíš a vědomě pracuješ na kvalitě tónu a přesto máš pocit, že se to nijak nezlepšuje, pak vyzkoušet jinou hubičku je jedna z možností.

Jak poznám, že potřebuji nový plátek?

Pokud je poškozena špička plátku, plátek již vypadá zašle, zvuku chybí plnost nebo šustí, či je jinak snížená jeho kvalita, napískává, nasazování se špatně koriguje, přechody v legatu dělají potíže.

Jak poznám, že potřebuji měkččí nebo tvrdší plátek?

Příliš měkký plátek – zvuk je ostrý, spodní tóny se nechtějí ozývat, intonace je labilní, při silné dynamice se plátek přivírá.
Příliš tvrdý plátek – do nástroje se těžce fouká, zvuk hodně syčí, po chvilce hraní tě bolí ret.

Jaké plátky si mám pořídit?

Pro začátek plátky č. 1, mám dobrou zkušenost s plátky Royal firmy d’Addario a později přejít na dražší plátky Vandoren Traditional. Na začátek bych nekupoval syntetické plátky.

Proč mají plátky čísla?

Čísla u plátku označují jejich pevnost. Nejměkčí jsou plátky s číslem 1 a čim je vyšší číslo tím tvrdší je  plátek.

Je lepší kovová nebo plastová hubička?

Každý materiál má své charakteristické vlastnosti a každý saxofonista své specifické požadavky. Takže pro jednoho bude lepší plastová/ebonitová, pro druhého to může být kovová.

Má strojek/ligatura vliv na zvuk saxofonu?

Ano má, ale velmi malý. Spíše je to o pocitu ze hry.

Ladění a transpozice

Jak se dá saxofon naladit?

Saxofon se ladí pomocí vysunutí (ladění se sníží) nebo zasunutí (ladění se zvýší) hubičky.

Naladil jsem se podle ladičky, když ale zahraji jiné tóny, tak jsou zase jinak. Jak můžu naladit všechny tóny?

Všechny tóny přesně podle ladičky nemůžeš naladit. Je to vždy určitý kompromis a pak hráčská zkušenost. Intonaci jednotlivých tónů můžeš ovlivnit pomocí hrdla nebo nátisku.

Chtěl jsem si zahrát s doprovodem klavíru nebo kytary, ale nějak jsme se spolu nemohli sladit. Jakto?

Saxofony jsou tak zvané transponující nástroje. Mají jiné ladění než klavír, kytara, či další nástroje a to znamená, že i když hrají stejné noty, tak znějí tóny odlišné. Když se hraje na alt saxofon nota C2, tak zní tón Es1, když hraje tenor saxofon notu C2 tak zní malé B. Když tedy chceš hrát s klavírem, s kytarou a podobně tak si musíš uvědomit, že když máš alt saxofon a chceš hrát v tónině C dur, tak klavír musí hrát v tónině Es dur (nebo v B dur pokud máš sopran nebo tenor saxofon). Když naopak klavír hraje v tónině C dur tak na altce musíš hrát v A dur, na sopran/tenor musíš hrát v D dur.

Co znamená, že je saxofon transponující nástroj?

To znamená, že hrají v jiném ladění. Více viz. dotaz výše.

Proč saxofon není v C ladění stejně jako flétna?

Rozměr nástroje neurčuje pouze tónový rozsah, ale také barvu zvuku a ladění. Vezmeme-li to z druhé strany, tak jak saxofon zní určuje i jeho ladění. Adolf Sax navrhnul sice i saxofony v C a F ladění, ale uchytilo se ladění, které používáme dnes, tedy Es a B a jedním z důvodů byla právě líbivější barva.

Proč mají noty pro saxofon jiné předznamenání ve stejné skladbě, než ostatní nástroje?

Saxofony jsou tak zvané transponující nástroje. Mají jiné ladění než klavír, kytara, či další nástroje a to znamená, že i když hrají stejné noty, tak znějí tóny odlišné. Když se hraje na alt saxofon nota C2, tak zní tón Es1, když hraje tenor saxofon notu C2 tak zní malé Bb. Když má alt saxofon hrát v tónině C dur, tak klavír musí hrát v tónině Es dur (nebo v B dur pokud máš sopran nebo tenor saxofon). Když naopak klavír hraje v tónině C dur tak na altce musíš hrát v A dur, na sopran/tenor musíš hrát v D dur.

Jak se na saxofon transponuje?

Sopran saxofon zní o velkou sekundu níže (nota C2 na sopran zní jako Bb1), altka zní o velkou sextu níže (C2 na altce zní jako Es1), tenor o velkou nonu (nota C2 zní jako malé Bb) a baryton o tercdecimu (nota C2 zní jako malé Es). V praxi se na saxofon při transpozici čtou noty o tón výše a dva křížky více pro sopran/tenor a o malou tercii níže a tři křížky více pro alt/baryton.

Jaký je nejnižší a nejvyšší tón na saxofon?

Psaný rozsah pro všechny saxofony je od malého Bb po Fis3. (Některé barytony mají přidanou klapku i pro malé A.) Znějící rozsah je malé pro sopran As – E3, malé Des – A2 alt, velké As – E2 tenor, velké Des (C v případě přidané klapky) – A1 baryton.

V jakém ladění je saxofon?

Alt a baryton saxofon jsou v ladění Es a sopran a tenor saxofon jsou v ladění B.

Ostatní

Co má vliv na kvalitu zvuku?

Na prvním místě je to počet odcvičených hodin, pak je to o samotné zvukové představě, dechu, hrdlu, jazyku, plátku, hubičce, nástroji a prostoru v němž se zvuk šíří.

Slyšel jsem nebo mi někdo říkal něco jiného, než co je zde v SAXOŠKOLE napsáno. Jak si z toho mám vybrat?

Ano, je to možné. I přesto, že informace na SAXOŠKOLE jsou zde na základě dlouholetých pedagogických zkušeností a praxe vystudovaných profesionálních hudebníků neznamená to, že máme patent na rozum a to co je zde uvedeno je jediné správné. K největším rozporům dochází mezi klasickými a jazzovými saxofonisty. Vždy je však dobré mít více názorů z různých stran, těmto názorům dát patřičnou váhu dle důvěryhodnosti (kamarád nebo známý, který se věnuje saxofonu na amatérské úrovni vs. obchodník v hudebninách vs. učitel v ZUŠ a profesionální saxofonista) a podle toho se řídit nebo neřídit. I mezi námi kolegy z praxe jsou různé názory a přístupy co a jak by se mělo nebo nemělo dělat a často o tom při společných setkáních vedeme zanícené diskuze.

Proč na SAXOŠKOLE.CZ přibývá obsah tak pomalu?

Protože obsah i technickou stránku webu zajišťuji sám ve svém osobním volnu, ačkoli jsem vyzval ke spolupráci. Např. už jen to, že jsi tady rozhodně není náhoda, ale několik měsíců mojí práce na ladění a optimalizaci pro vyhledávač, aby se odkaz na tuto stránku zobrazoval na předních pozicích. Firmy si pro tuto práci najímají specialisty. Někdy si také ukrojím pořádné sousto, jako bylo třeba v případě článku Zásadní změna pohledu na „správné dýchání“ !!! nebo u skladby Theme from „Schindler’s list“, kde jsem si dal velmi záležet na vysoké kvalitě orchestrálního doprovodu i interpretace. A to je pak několika týdenní, či dokonce několika měsíční práce, kterou se snažím proložit méně náročnými úkony, jako bylo třeba přidání odkazů na web heureka.cz, aby byly rovnou vidět aktuální ceny produktů například v článku Potřeby k výuce. Také občas vylepšuji nebo aktualizuji starší obsah a tak nejsou změny tak viditelné. Každopádně je práce na SAXOŠKOLE.CZ nepřetržitá, ač to tak z vnějšku nevypadá.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *