Vše okolo saxofonu

Úvaha o referenčním tónu

Úvaha o referenčním tónu

Poslední dobou se stále častěji setkávám s prosazováním názoru tak zvaného referenčního tónu. Je to určení „správné“ výšky tónu hrané na samotnou saxofonovou hubičku a pak snaha této výšky docílit. Zprvu jsem tomu nevěnoval příliš pozornost, ale jak to slýchávám stále častěji, musel jsem se zamyslet nad tímto názorem, zda-li je to opravdu přínosné a…

Bob Mintzer – 15 easy jazz blues & funk etudes
|

Bob Mintzer – 15 easy jazz blues & funk etudes

Velmi oblíbený soubor patnácti jazzových (nejen) edukačních skladeb. Co je lepšího, než se učit přímo od saxofonisty světového formátu? Pokud jsi dokončil některou z doporučených saxofonových škol, tak právě tímto sešitem můžeš pokračovat ve svém dalším rozvoji.

Zásadní změna pohledu na „správné dýchání“ !!!

Zásadní změna pohledu na „správné dýchání“ !!!

Způsob dýchání může mít výrazně pozitivní zdravotní vliv, ale také zcela devastující. Je zajímavé, že během dne námi projde přibližně 11 – 15 kg vzduchu, při více něž 20 000 nádeších a výdeších, od prvního nadechnutí při narození až po poslední vydechnutí při úmrtí dýcháme 24/7/365, přesto se daleko více zabýváme tím, co, jak a kdy jíst. Ale jak dlouho jsme schopni vydržet bez pití a bez jídla? A proti tomu, jak dlouho vydržíme bez dechu? Za celou dobu svých studií hry na nástroj jsem nikoho neslyšel mluvit nebo jsem nikde nečetl co se v těle odehrávají za procesy, při tom či onom způsobu dýchání. Až do teď. A tím se to vše změnilo…

Výběr přednesové literatury pro mírně pokročilé
|

Výběr přednesové literatury pro mírně pokročilé

Když jsem před dvěma dekádami začal učit, zděsil jsem se, jak v žalostném stavu je dostupnost literatury pro saxofon. Z českých škol existoval pouze S. Krtička a Moderní škola pro saxofon od Ivana Myslikovjana, která ale až tak o saxofonu nebyla nebo alespoň nebyla pro někoho, kdo se chtěl se hrou na saxofon seznámit. V…

Diplomové práce s tématikou saxofonu

Diplomové práce s tématikou saxofonu

Diplomové práce studentů škol napříč republikou již dnes pokrývají široké spektrum témat souvisejících se saxofonem. V textech se často objevují zmínky o nedostupnosti literatury v českém jazyce. Avšak ze seznamu literatury v diplomových pracích lze též dedukovat, že autoři mnohdy nevyužívají texty svých předchůdců, kteří zpracovávali obdobná témata, třeba i ve stejné instituci.

Plastové plátky – Je to k něčemu dobré?
|

Plastové plátky – Je to k něčemu dobré?

Každý kdo hraje na plátkový nástroj to zná moc dobře. Plátky a s nimi spojené problémy, které můžou vést až k frustraci: „Jakto, že mi ten plátek dneska nehraje, včera byl úplně v pohodě?!“, „Koupil jsem si krabičku plátků a hrajou mi jen tři. Bezva :-/“, „Ty plátky nejsou co bývaly.“, „Měl jsem skvělý plátek,…

Držení nástroje

Držení nástroje

Postoj je vzpřímený a uvolněný. Nohy mírně rozkročené, váha je rozložena na obě celá chodidla. Hmotnost nástroje spočívá na krku (kromě rovného sopran saxofonu), máme-li ramenní popruh (kšandy), pak na ramenou. Palec pravé ruky položíme posledním článkem pod spodní opěrku palce ve tvaru háčku. Palec levé ruky spočívá na horní kruhové opěrce s mírným přesahem špičky…

První tóny na saxofon

První tóny na saxofon

Hubičku přiložíme plátkem na spodní ret, který je přehnutý přes spodní zuby, přibližně v místě, kde se plátek střetává s hubičkou (asi v polovině seříznuté části plátku). Horní zuby se přímo opřou o horní zkosenou stranu hubičky naproti spodním zubům (jako kdybychom chtěli zkousnout přední zuby), přičemž hubička je mírně skloněná. Horní ret pouze přiléhá k zubům a horní části hubičky.