Církevní mody
Název je odvozen od středověké církevní hudby, ve které byly tyto stupnice využívány. Názvy modů však pochází z řečtiny. Zjednodušeně lze říct, že se jedná o obraty durové stupnice. Moderní hudba je opět začala hojně využívat a jazzoví hudebníci se jimi důsledně zabývají, aby s nimi dokázali pracovat při improvizaci.
I. C jónská (dur)
Akordy: C, Cmaj7
II. D dórská
Charakteristický interval: v.6
Akordy: Dm, Dm7
III. E frygická
Charakteristický interval: m.2
Akordy: Em, Em7, Em9b/7
IV. F lydická
Charakteristický interval: zv. 4
Akordy: F, Fmaj7, Fmaj11#/7
V. G mixolydická
Charakteristický interval: m.7
Akordy: G7
VI. A aiolská (moll)
Charakteristický interval: m.3
Akordy: Am, Am7
VII. H lokrická
Charakteristický interval: zm.5
Akordy: Hm7/5b
Příklady modů od tónu C seřazených dle četnosti užívání
V. C mixolydická
Paralelní stupnice: F dur
Akordy: C7
II. C dórská
Paralelní stupnice: Bb dur
Akordy: Cm, Cm7
VI. C aiolská (moll)
Paralelní stupnice: Eb dur
Akordy: Cm, Cm7
IV. C lydická
Paralelní stupnice: G dur
Akordy: C, Cmaj7, Cmaj11#/7
III. C frygická
Paralelní stupnice: Ab dur
Akordy: Cm, Cm7, Cm9b/7
VII. C lokrická
Paralelní stupnice: Db dur
Akordy: Cm7/5b
Mody v rámci tóniny C dur
V této ukázce jsou použity všechny akordy v rámci tóniny uspořádané v kvartovém postupu do tzv. velké harmonické kadence. Stále se jedná o stupnici C dur, ale zasazením do jiného melodicko-harmonického kontextu se mění charakter (nálada). Toho si můžeš všimnout a porovnat u akordů stejné kvality (Cmaj7, Fmaj7 a Em7, Am7, Dm7).