Výběr přednesové literatury pro mírně pokročilé
Když jsem před dvěma dekádami začal učit, zděsil jsem se, jak v žalostném stavu je dostupnost literatury pro saxofon. Z českých škol existoval pouze S. Krtička a Moderní škola pro saxofon od Ivana Myslikovjana, která ale až tak o saxofonu nebyla nebo alespoň nebyla pro někoho, kdo se chtěl se hrou na saxofon seznámit. V archívu školy jste s trochou štěstí vyhrabali něco použitelného ze sovětského, polského nebo maďarského vydavatelství. Pokud jste měli opravdu velké štěstí, tak jste tam našli Szkoła na saksofon od Tadeusze Hejdy. Přednesová literatura na tom byla dost podobně. Stále si velmi živě vybavuji, jak jsem trávil víkendy přepisováním a transponováním. Dnes je ale situace přesně opačná. Přílivem zahraničních vydavatelství je množství not pro saxofon natolik velké, že zorientovat se v nabídce je na mnoho dlouhých večerů. Protože jsem se zajímal o instruktivní literaturu pro saxofon v době, kdy se onen příliv postupně rozjížděl, měl jsem možnost zachytit zajímavé sbírky skladbiček, které rád nabízím svým žákům dodnes a stejně tak i mí kolegové, kteří mě požádali o doporučení. Následující sbírky obsahují nahrávky i klavírní doprovody a většina existuje pro Alt i Tenor saxofon (případně klarinet). Protože se hudba dost špatně popisuje slovy, vytvořil jsem galerii s ukázkami not i nahrávek.
Pozn.: Mírně pokročilý saxofonista hraje v jedno i dvoučárkované oktávě, tedy rozsah d1 (c1) – c3 (d3). Uvedená obtížnost dle ročníků ZUŠ je pouze orientační. Vždy je potřeba vybírat podle aktuálních individuálních možností.
Leslie Searle – Feeling good
Sbírka patnácti jednostránkových moderních přednesových skladbiček různého charakteru s obtížností pro 1. – 3. ročník ZUŠ.
Andy Rodgers – Switch on to Jazz
Obsahuje 16 krátkých (okolo 1 minuty) skladbiček jazzového charakteru také s obtížností pro 2. – 4. ročník ZUŠ.
David Cullen – Jazz-it | 13 Ways of Getting There
13 kontrastních lehce najazzlých skladeb obtížností pro 2. – 5. ročník ZUŠ.
Pamela Wedgwood – After Hours
8 náladových technicky i rytmicky obtížnějších melodií pro 3. – 6. ročník ZUŠ.