Meditace se saxofonem

Jak trénovat uvolněnost, soustředěnost, správné dýchání při hře na saxofon a zlepšit kvalitu tónu?

V zásadě jde o velmi jednoduché a také velmi nudné cvičení. A navíc si přínosy tohoto cvičení zřejmě nebudeš uvědomovat, protože nebudou pro tebe příliš viditelné. Ber to tak, že když jíš zdravě, taky si neuvědomuješ, že tvé tělo je silnější a odolnější, než kdybys jedl nezdravě. Tímto cvičením se však nejen rozehraješ, ale nastavíš se na hru mentálně a zároveň i relaxuješ.

Nejprve se zkus soustředit na samotné přirozené dýchání. Měl bys dýchat neslyšně, pomalu a nízko objemově nosem do bránice. Já si k tomu zavřu i oči, protože se tak lépe sám na sebe soustředím. Pokud zavírat oči nechceš, zkus se alespoň zaměřit na jeden nehybný bod. Pokud se nevěnuješ meditaci, tak se ti začnou hlavou honit různé myšlenky. Vždy když si uvědomíš, že jsi myšlenkami někde jinde, pak si s úsměvem v duchu řekni, že právě teď se soustředíš na dýchání, případně na uvolnění těla. Pokud cítíš, že jsi připraven pokračovat s nástrojem, chytni si jej do rukou, při tom vnímej jak se bříška prstů dotýkají klapek, jaký mají povrch, jakou mají teplotu. Hezky prst po prstu. Pomalu vlož hubičku do úst a opět vnímej, jakým způsobem tvoříš nátisk – jak rty objímají hubičku, jak zuby vyvíjí za pomocí čelistí tlak, jak si jazykem potřebuješ osahat plátek. Přirozeně (nosem, jemně, neslyšně, nízkoobjemově, bráničně a pomalu) se nadechni a vydechni skrz hubičku se snahou vytvořit ten nejkrásnější tón, jaký dokážeš. Možná ještě neumíš vytvořit takový tón, o kterém bys řekl, že je hezký. Máš svůj saxofonový vzor, jehož tón je úplně jiný, než ten tvůj. To teď ale není důležité. Jednoduše si představ, že takovým tónem už hraješ a vychutnej si to. Nechej projít vibraci každého tónu celým svým tělem. S tímto pozitivním mentálním naladěním může být tvé hraní mnohem snadnější. Já začínám od středových tónů, tj. C2 nebo cis2 a pokračuji chromaticky (po půltónech) až k nejhlubšímu. Pokud ještě všechny tóny neznáš, pak hraj jen ty, které už umíš. Nechci-li nebo nemohu se tomuto cvičení věnovat příliš dlouho, pak se zaměřují především na spodní tóny. Průběžně si uvědomuj způsob dýchání, mezi tóny si nech dostatečný prostor pro jemný nádech. Pokud ti již nedělá potíže soustředit se na dýchání a tvoření tónu, pak můžeš připojit i uvědomování si uvolnění těla. Postupně si projdi jednotlivé části těla, od temene hlavy, přes ústa, krk, ramena, paže, ruce prsty, břicho, hýždě, nohy až po konečky prstů u nohou.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *